Koniec legendy: Metropolis - klasika sci-fi, ktorá nemá konkurenciu

Autor: Igor Čonka | 16.5.2017 o 7:30 | Karma článku: 7,50 | Prečítané:  2831x

Metropolis - filmové sci-fi zapísané v projekte Svetovej pamäte UNESCO. Kritikou je film dodnes považovaný za výnimočné dielo a drží si dlhodobo vysoké skóre na filmových portáloch. Bol tak vnímaný aj v dobe vzniku?

Premena "Maschinenmensch" je jedným z najznámejších obrazov nemých filmov a mnoho filmov dodnes odkazuje na scény z Metropolisu.

Za filmom stál režisér Fritz Lang a autorkou námetu a scenára bola jeho vtedajšia manželka Thea von Harbou.

Išlo o výnimočný projekt a Lang, ktorý mal už predtým vysoké nároky, tu v niektorých chvíľach išiel doslova cez mŕtvoly. Náklady na film boli astronomické a takmer zruinovali nemeckú filmovú spoločnosť UFA.  Napriek prevratným efektom, výnimočnej vizuálnej stránke a skvelému prijatiu na premiére mal film ďaleko ku komerčnému a kritickému úspechu.

Prvým nešťastným krokom bolo skrátenie filmu, vynechanie a premiešanie scén. Niektoré postavy boli premenované a do medzinárodnej distribúcie išla skrátená verzia, s ktorou nebol spokojný takmer nikto.

Kritiky zo zahraničia boli zmiešané a negatívne reakcie na seba nenechali dlho čakať. Film bol kritizovaný ako "technický zázrak na hlinených nohách", "príliš dlhý a nafúknutý" a "ťažký a beznádejný".  Ešte nepríjemnejšie bolo, že sa recenzie sústreďovali na "nemeckosť", samozrejme v negatívnom zmysle.

Asi posledným klincom do rakvy bola recenzia H.G.Wellsa, ktorý film nazval "jedným z najhlúpejších filmov" a pochyboval o tom, že by bolo možné natočiť hlúpejší. Podľa neho to bolo technicky nerealistické, sentimentálne a dej nemal s originalitou nič spoločné. Podľa neho išlo o vyhodené peniaze. Išlo o urazenú reakciu jedného z velikánov sci-fi, ktorý vo filme cítil vplyv svojich románov?  Alebo Wells nepochopil celý proces výroby filmu a nevnímal, že v skutočnosti videl iba zostrihané a upravené torzo?

O niekoľko rokov sa Wells rozhodol napísať scenár k filmu Things to Come, ktorý mal byť opakom Metropolisu. Napriek tomu, že išlo o výnimočný film, aj tu sa ukázalo, že konečný výsledok nezáleží iba na dobrom scenári a podobne ako v prípade Metropolisu z takmer dvojhodinového filmu zostalo po zásahoch distribútorov iba približne 95 minút, čo sa podpísalo na celkovom výsledku, ktorý bol dobrý, ale mal ďaleko k pôvodnej Wellsovej vízii.

Prijatie v Nemecku bolo pozitívne a kritika film hodnotila ako veľdielo nemeckého umenia. Metropolis vzbudil záujem v NSDAP a Joseph Goebbels bol filmom nadšený.  Podľa niektorých zdrojov dokonca Langa oslovili, či by nevstúpil do strany, ale on narozdiel od svojej manželky o spoluprácu s režimom nemal záujem.  Lang neskôr nepovažoval Metropolis za svoj najlepší film a dokonca sa vyjdaril v zmysle, že "to bol nápad pani von Harbou", ale priznával, že išlo o zaujímavý projekt.  

 

Zdroj obrázkov: Wikipedia, scifist.wordpress.com - fair use

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Horiaci obklad z londýnskej budovy sa používa aj na Slovensku

Francúzsky výrobca v pondelok oznámil, že obklad, ktorý pravdepodobne významne prispel k tragickému požiaru v Londýne, prestal vyrábať.

DOMOV

Fico sa po futbale vybúril na liste šéfovi UEFA

Pri iných futbalových kauzách mlčal.

KOMENTÁRE

Sprisahanci z jadra: Premiérove konšpiračné predstavy o futbale

Veľké krajiny chcú vybabrať s menšími.


Už ste čítali?